سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لزوم مراقبت و نظارت بر جریان کارشناسی

1-تذکر:دقت نمایید آنچه در ادامه می آید در مقام بیان برخی اشکالات و آسیب‌ها می‌باشد لذا نباید آن را مطلق نمود وزحمات و پیشرفت‌ها را نادیده انگاشت ، بلکه باید به با بیان آسیب‌ها به دنبال اصلاح آنهاوجهت گیری‌ها بود.

2- قبلاً نسبت به تأویل غافلانه سخنان مقام معظم رهبری تو سط نظام کارشناسی (با استفاده از علوم تخصصی هشدار داده بودند) به نمونه از آن در این جا اشاره می‌کنم

در مصاحبه رئیس بانک مرکزی در مورد تورم دقت کنید:

رئیس بانک مرکزی با اشاره با اینکه واحدهای تولیدی باید خودشان را با تولید جهانی تطبیق دهند و صادرات محور باشند تصریح کرد:

اگر کشور صادرات محور باشد، می‏توانیم در بازارهای بین المللی حضور داشته باشیم. این وظیفه بخش مولد است که امیدواریم با بالا بردن بهره وری و بازنگری در ساختارهای آن زمینه رشد و ارتقای این بخش فراهم شود.(1)

 

 یکی از موضوعات مطرح در این مصاحبه حمایت از کار و تولید در جهت صادرات برای تولید کالاهای قابل رقابت در بازار جهانی است. حرکت اقتصادی به سمت با زارهای جهانی برای تولید کالاهای قابل رقابت  از اشتباهات استراتژیک دولت و کارشناسی است، چرا که توان تکنیکی و فنی، مالی و مدیریت ما قدرت تولید کالاهایی که در سطح جهانی با شرکتهای بزرگ جهان را نماید ندارد، افتادن در این دام، اولاً بازماندن از تولید نیازهای عمومی داخلی و رسیدن به استقلال است و ثانیاً حرکت در این مسیر تبدیل شدن جامعه ما به تأمین نیازهای کشورهای به اصطلاح توسعه یافته است. ما نیازهای دشمنان یا دوستان دشمنانمان را تأمین می‏کنیم وعملاً مجبور می‏شویم برای ایجاد سرعت در تولید رو به مصرف تکنولوژیهای پیچیده غرب بیاوریم و از این جهت به آنها وابسته شویم و لاجرم با ماشینیزه شدن جامعه، بی‌کاری، فساد و... توسعه می‏یابد. بخشهای از آثارتو سعه شبه غربی در جامعه قابل مشاهده است اولویت حرکت ما در اقتصاد در این زمان باید بیشتر به سمت استقلال و رفع نیازهای ملی باشد نه وابستگی به بازارهای جهانی تحت عنوان صادرات. آنچه رئیس بانک مرکزی پیشنهاد می‏کند، بداند با نداند، ادامه دادن روند مدرنیته و افتادن در مسیر هضم شدن در جهانی سازی است. جهت گیری تولید ملی در جهت صادرات، امکانات کشور را در راستای تأمین نیازهای دیگران بسیج می‏کند.

آنچه هدف رهبرست محور قرار دادن استقلال است ورفع نیاز های ملی ست اما الگوی نظام در هدف گذاری در تولیدات کار شناسی ما را وابستگی ما را بیشتر و پیچیده تر میکند، وابسته شدن به صادرات باعث درست کردن اهرم به دست خود برای دشمنان است تا در مواقع لزوم برای فشار ما را تحریم نمایند.

لذا باید دقت و نظارت بر کارشناسیها توجه نماییم سخنان رهبری با ترجمه و تفسیر ادبیات کارشناسی در جریان اجرا از مسیر اصلی خود منحرف نشود(انشاءالله).

1391/2/21

(1)سایت خبری آنلاین 19/2/91

http://www.khabaronline.ir/detail/211970/economy/financial-market

 


» نظر

ضرورت بازنگری در الگوی پیشرفت

یکی از سیاست هایی که دولت جدید دنبال میکند تمرکززدایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی است و گسترش توسعه در مقیاس کوچک است.

در جریان سازندگی بیشترین توجه به توسعه شهرهای بزرگ، بخصوص تهران گردید.البته برخلاف نظر برخی کار شناسان غرب زده به شهرهای کوچک و روستاها نیز توجه می شد، ولی از تعادل متناسب بر خوردار نبود، لذا شاهد مهاجرت کثیری از روستائیان به شهرهای بزرگ بودیم . در دولت جدید اجمالا سعی بر تمرکز زدایی و توجه به توسعه ی سایر مناطق بخاطر جریان عدالت اجتماعی بود.

اما این سیاست ضمن جریان عدالت نسبی با چند اشکال و چالش روبرواست:

1.     استفاده از همان الگوی توسعه سابق درمقیاس کوچک، تدریجا همان آثار فرهنگی‌ای که در شهرهایی مثل تهران بروز کرده، در این مناطق نیز بروز کرده یا خواهد کرد.

2.     نداشتن الگوی متناسب با هر منطقه با توجه به نظام نیازهای ملی، خود منطقه، مقدورات وچالشهای پیش رو

3.     نداشتن چشم انداز فرهنگی در مناطق

از آثار این خلاء، ها ایجاد کارخانه‌های بزرگ بوده که مناسبات فرهنگی مناطق را به هم زده است یا تاسیس و توسعه دانشگاههای آزاد، فرهنگ بومی مناطق را به شدت تهدید نموده است.

با توجه به برخی از آثار الگوی توسعه ی شبه غربی که برای در شهر های بزرگ در مقیاس کلان داشته مثل بد حجابی، افسار گسیختگی در مصرف، گسترش اختلافات خانوادگی، مفاسد اقتصادی، وابستگی در برخی امور و... نباید همان الگو را دوباره در مقیاس کوچک تست نماییم. بلکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود سعی در ایجاد الگوی پیشرفت وعدالت متناسب با خودمان نماییم  . لذا بایست با نقد جدی الگوی سرمایه‌داری، سعی کنیم جهت توسعه اجتماعی را بیشتر به سمت عدالت پیش ببریم. یکی از این نقدها توسعه تکنولوژیهای متمرکز و بزرگ است، که وابستگی کشور را افزایش می‌دهد.

1391/2/13


» نظر

ضرورت تعدیل انتظارات از نظام اسلامی

 

اخیرا به بهانه برخی گرانیها، موضعهای متعددی در مقابل دولت گرفته شده است که قابل تأمل است.

1-این امر بهانه‌ای شده تا عده‌ای به این بهانه به تسویه حساب سیاسی بپردازند و عده دیگر نادانسته در پازل آنان واقع شوند.

2- معمول مردم در خرید کالاهای عمومی کاری به قیمت ندارند و خریدشان را انجام می دهند. واقعا این چه توقعی از دولت است وقتی که عامه مردم حاضر نیستند مصرف خود را در هر شرایطی پایین بیاورند. بالا بودن نرخ مصرف مردم در همین شرایطی که برخی اجناس گران شده نشان از این است که یر خلاف تصورات مردم فقیر نیستند و حجم عظیمی پول در دست مردم است. اصلا علت برخی گرانیها افسار گسیختگی در مصرف است. چرا به این نکته عنایت نمی شود.

3-رفتار اقتصادی مردم انقلابی ما با دیگر کشورها تفاوت اساسی دارد، لذا معادلات شناخت، تنظیم و کنترل آن هم با معادلات موجود علم اقتصاد باید متفاوت باشد. غفلت از این امر باعث تحلیلهای منفی گردیده است در حالی که همانگونه که اشاره کردم ما با افسارگسیختگی در مصرف مواجه ایم. ای کاش کسانی که مدعی تضرر مردم‌اند با آمار بگویند، در اثر گرانی چند درصد مصرف عمومی در چه بخشهای کم شده است؟

4-در کشورهای سرمایه‌داری شرکتهای خصوصی و عام ابزار کنترل اقتصادی‌ قیمتها می‌باشند، اما این رویه اقتصادی در نظام اسلامی قابل پیاده شدن نیست، در حال حاضر شاید قریب ده میلیون نفر نیروی کار خود اشتغال داریم که تحت پوشش هیچ شرکتی قرار ندارند. این بخش عظیم روی بازار کار و کالا و سرمایه تأثیر زیادی دارد، این نکته معمولا مورد توجه واقع نمی‌شود.

5- در حالی که یارانه‌ها به مردم تخصیص می‌یابد و تقاضای مصرف نیز به شدت افزایش یافته به علاوه نیروهای خود اشتغال که نرخ و دست مزد کار . کالای خود را خود تعیین می کنند مثل بناها، اجاره مغازه‌ها و... آیا می‌توان قیمتها را کنترل نمود.

6-جریان یافتن رویه اقتصادی صحیح در قیمتها نیازمند مشارکت عمومی است و الا رویه‌های کنترل اقتصاد سرمایه داری در ایران جواب نمی دهد.

1391/1/13


» نظر