سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ضرورت تعدیل انتظارات از نظام اسلامی

 

اخیرا به بهانه برخی گرانیها، موضعهای متعددی در مقابل دولت گرفته شده است که قابل تأمل است.

1-این امر بهانه‌ای شده تا عده‌ای به این بهانه به تسویه حساب سیاسی بپردازند و عده دیگر نادانسته در پازل آنان واقع شوند.

2- معمول مردم در خرید کالاهای عمومی کاری به قیمت ندارند و خریدشان را انجام می دهند. واقعا این چه توقعی از دولت است وقتی که عامه مردم حاضر نیستند مصرف خود را در هر شرایطی پایین بیاورند. بالا بودن نرخ مصرف مردم در همین شرایطی که برخی اجناس گران شده نشان از این است که یر خلاف تصورات مردم فقیر نیستند و حجم عظیمی پول در دست مردم است. اصلا علت برخی گرانیها افسار گسیختگی در مصرف است. چرا به این نکته عنایت نمی شود.

3-رفتار اقتصادی مردم انقلابی ما با دیگر کشورها تفاوت اساسی دارد، لذا معادلات شناخت، تنظیم و کنترل آن هم با معادلات موجود علم اقتصاد باید متفاوت باشد. غفلت از این امر باعث تحلیلهای منفی گردیده است در حالی که همانگونه که اشاره کردم ما با افسارگسیختگی در مصرف مواجه ایم. ای کاش کسانی که مدعی تضرر مردم‌اند با آمار بگویند، در اثر گرانی چند درصد مصرف عمومی در چه بخشهای کم شده است؟

4-در کشورهای سرمایه‌داری شرکتهای خصوصی و عام ابزار کنترل اقتصادی‌ قیمتها می‌باشند، اما این رویه اقتصادی در نظام اسلامی قابل پیاده شدن نیست، در حال حاضر شاید قریب ده میلیون نفر نیروی کار خود اشتغال داریم که تحت پوشش هیچ شرکتی قرار ندارند. این بخش عظیم روی بازار کار و کالا و سرمایه تأثیر زیادی دارد، این نکته معمولا مورد توجه واقع نمی‌شود.

5- در حالی که یارانه‌ها به مردم تخصیص می‌یابد و تقاضای مصرف نیز به شدت افزایش یافته به علاوه نیروهای خود اشتغال که نرخ و دست مزد کار . کالای خود را خود تعیین می کنند مثل بناها، اجاره مغازه‌ها و... آیا می‌توان قیمتها را کنترل نمود.

6-جریان یافتن رویه اقتصادی صحیح در قیمتها نیازمند مشارکت عمومی است و الا رویه‌های کنترل اقتصاد سرمایه داری در ایران جواب نمی دهد.

1391/1/13


» نظر